Monday, April 26, 2010

Sup Ayam..nyum2x..

Posted by StokisUbijaga at 10:53 AM
Sup Ayam..nyum2x..
Semenjak aku bergelar isteri nih,aku ketagih nak cuba resipi-resipi baru..so, stat ari ni, aku akn kongsi ape yang aku masak setiap hari khas untuk abg kesayangan..check it out
26 April 2010 ari ni, sup ayam aku masakkan..mesti org sebelah rumah pelik tgk aku nih coz tym aku masak adalah pada pukul 11.00 malam..hahaha..xpela,ikut suke you i ler nak masak bile2.. kan3...
Original recipe is from my mom,cume ade tambahan here and there la untuk variasi rase..

Bahan-bahan:-
5 ketul ayam
*3 ulas bawang putih
*2 ulas bawang merah *ditumbuk
*1 ketul halia
1 sudu Perencah sup ADABI (larutkan di dalam air terlebih dahulu)
Sedikit jintan, kulit kayu manis,ketumbar
Daun sup
2 sudu minyak masak
Garam secukup rasa

Cara-caranya
1. Tuang sedikit minyak ke dalam periuk, tumis jintan, kulit kayu manis dan ketumbar sehingga naik bau..masukkan *bahan2 yang telah ditumbuk tadi..
2. Pastu, masukkan ayam dan sedikit air..Tutup periuk..Biarkan seketika dengan api kecil dalam 5 minit bagi daging ayam tu empuk yer..
3. N then, buka periuk, masukkan perencah sup ADABI..kacau sehingga sebati dan masukkan garam secukup rasa..yang ni mmg kena ikut selera anda sendiri..macam aku 3 sudu kecil garam dah mencukupi sbb aku ni xsuke pada kemasinan..hehe
4. Tutup periuk n then biarkan 5 minit..tutup api n masukkan daun sup..
5. Sedia untuk dicekik..hehe

p/s: resipi ats ni penmbahan die hanyala perencah sup ADABI..kalau xde pon xpe..sdap jugak..selamat mencube

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
 

Yusra's Closet Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez