Wednesday, July 28, 2010

golongan ke-berapa?

Posted by StokisUbijaga at 9:18 AM
Aku menulis selepas terpanggil untuk berkongsi sedikit ilmu yang baru aku dapati di Tanyalah Ustaz pagi ini..

Rasulullah SAW bersabda:

Terdapat 4 golongan manusia di dunia ini..

Golongan pertama : 
Golongan yang mempunyai harta dan mempunyai ilmu..Golongan ini selamat kerana Allah kurniakan dia dengan nikmat di dunia dan bekalan untuk akhiratnya..Kerana hanya melalui ilmu, tahap iman seseorang akan makin bertambah..

Golongan kedua:
Golongan yang tidak mempunyai harta tetapi mempunyai ilmu..Golongan ini juga selamat kerana walaupun dia tidak mempunyai harta yang banyak, kemiskinan yang menghimpit merupakan ujian terbesar tapi pabila dia berilmu dia pasti tahu ujian yang diturunkan untuknya itu adalah sebagai kifarah dosa unutk dia semakin hampir dengan Penciptanya...

Golongan ketiga:
Golongan yang mempunyai harta tetapi tidak berilmu..Golongan ini sangat bahaya kerana dia cenderung menggunakan hartanya pada jalan yang salah kerana dia tidak berilmu..Golongan ini tidak selamat di mata Allah..walaupun mempunyai harta yang banyak tetapi hatinya tidak terpanggil untuk mengingati Allah..sesungguhnya dia berada pada kesesatan yang nyata..

Golongan keempat:
Golongan yang tidak berharta dan tidak berilmu..seteruk-teruk golongan,sudahla miskin di dunia, miskin juga di akhirat..

Kata kunci yang ingin dikongsi di sini ialah kepentingan menimba ilmu terutamanya ilmu agama bagi mendekatkan lagi kita dengan Allah pencipta kita..jadi, aku hanya menyampaikan sedikit ilmu semoga beroleh manfaat buat semua..


jadi anda berada di golongan ke-berapa?

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
 

Yusra's Closet Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez