Wednesday, May 5, 2010

Ikan Masak Sos

Posted by StokisUbijaga at 12:31 PM
Ok2..i teruja sekarang..hehe..la ni baru dpt tngkp gmbr meh msk2 i..gediks la plak..
byangkan selame aku hidop,br aku tau ade sejnis mskn pling simple iaitu ikan bawal masak sos..pergh,xtau nk ckp la..pttla abang terkejut dgr aku tak tau buat..
ape lagi,minx tlg incik Google la pasal resipi nih...thank en. G..(nak tanya abang segan..hee)

search punye search, aku kidnap dari my.Resipi.com..

ni resipi asal nye dr zhiela tapi ade la aku adjust skit ikut suke..hee..meh layankan aje

Bahan-bahan ( 2 orang makan )

  • 2 ekor ikan bawal(sederhana besar)
  • 2 ulas bwg merah
  • 2 ulas kecil bwg putih
  • sedikit halia (ni aku tak letak coz stok habis)
  • 3 @ 4 sudu mkn sos cili
  • 1 sudu mkn gula
  • 2 mangkuk kecil air(bergantung pada citarasa anda, lau nak kuah lebey,tmbah air banyak skit)
  • Sedikit garam 
  • Sedikit serbuk kunyit untuk disapu pada ikan
  • * Sedikit cili padi
  • * 1 biji tomato (potong dadu)
  • * sedikit sos tiram
  • * 1 labu bawang besar (hiris bulat-bulat)

Cara-cara

  1. Ikan bawal dipotong n direndam dgn air asam jawa utk buang bau hanyir...biar seketika
  2. Kemudian toskan dan letak sedikit garam, n serbuk kunyit.
  3. Goreng ikan tersebut hingga masak.Ketepikan.
  4. Bwg merah dan bwg putih ditumbuk halus. Cili padi dibelah dua
  5. Di dalam kuali,panaskan minyak n kemudian masukkan bahan2 yg telah ditumbuk tadi hingga naik baunya..Masukkan sedikit sos tiram.
  6. Kemudian tambah dgn air n sos cili n gula.Gaul hingga sebati...
  7. Setelah menggelegak seketika,masukkn garam secukup rasa. Lepas tu, masukkan bawang besar dan cili padi tadi.
  8. Bila kuah sos sudah menggelegak, masukkan tomato tadi dan kacau..Bile agak2 dah pekat sikit, tutupkan api n tuangkan kuah tadi ke atas ikan bawal yg telah digoreng awal td..
  9. Siap untuk di makan
 Bahan-bahan bertanda (*) tu aku tambah sendiri..Sedap rasanye..Selamat mencube =)

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
 

Yusra's Closet Copyright © 2009 Baby Shop is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez